Leggyakoribb webdesign és weboldal hibák, amit el tudsz követni – DE NE TEDD MEG!

Weboldal készítés során érdemes végiggondolni az ügyfeled, vásárlód fejével is végiggondolni a folyamatot, hogy ne ütközz olyan alapvető weboldal hibákba, amitől majd a látogató kilép a honlapról, bezárja az ablakot, esetleg még negatív véleményt is alkot a márkádról. Nézzük, mik az alapvető weboldal hibák, amiket mindenképp érdemes elkerülni, és ha jelenleg is felfedezhető valamelyik a weboldaladon, akkor érdemes javítani rajta! Ha te magad nem tudod ezeket beállítani, akkor kérj meg egy szakembert, aki segít ebben.

1. CTA gombok hiánya vagy helytelen elhelyezése

CTA gombok alatt azokat a kattintható gombokat értjük, amin a látogatót valamilyen cselekvésre ösztönözzük. Ilyen gombok például:

„Felveszem a kapcsolatot”
„Érdekel!”
„Időpontfoglalás”
„Tudj meg többet!”
„Részt veszek!”

A gombok egy másik oldalra visznek, ahol általában már lehetőség van a vásárlása, időpontfoglalásra, árajánlatkérésre, kapcsolatfelvételre – tehát általában itt történik meg a konverzió (ami a weboldal célja).

Ezeknek a gomboknak az elhelyezésére nagy figyelmet kell fordítani. Egyrészt érdemes minden olyan boxban elhelyezni, ahol valamit kínálunk, ahol teszünk egy olyan ajánlatot a látogatónak, ahol várhatóan rá fog kattintani a CTA gombra (tehát megnyertük magunknak), illetve olyan esetekben, amikor az információátadás után. A gombokat érdemes feltűnő helyen elhelyezni – de ne essünk vele túlzásba. Attól nem fog több kattintás érkezni, hogy minden 100.-ik pixelen van egy ilyen gomb.

weboldal hibák

2. Hiba a linkeknél, gomboknál vagy a kapcsolati űrlapnál

Ha a felhasználó át akar valahova kattintani, de nem tud – egyből azt a következtést vonja le, hogy amatőr az oldal, és ezzel együtt a vállalkozás is. A linkeket, gombokat mindig ellenőrizzük át többször, nehogy belefussunk ilyenbe, hiszen ez egy elég kellemetlen hiba lehet. A kapcsolati űrlapot is érdemes tesztelni bizonyos időszakonként. Ha nincs állandó weboldal karbantartónk, akkor ezeket magunknak kell elvégezni. A kapcsolati űrlap/ajánlatkérő űrlap/foglaló rendszer tesztelésekor menjünk végig a honlapon, mintha új felhasználók lennénk, nézzük végig a folyamatot, van-e valahol hiba, megérkezik-e az automata e-mail, megérkezik-e a válasz e-mail stb. Egy rosszul működő form-mal olyan vásárlókat veszítünk el, akiket már rég megnyerhettünk volna, hiszen ott voltak a kapcsolatfelvétel kapujában!

3. Egy gyakori weboldal hiba a rosszul optimalizált weboldal

A weboldalak nagyrésze manapság már mobilra optimalizált, kevés olyan weboldallal találkozunk, ahol nem olvasható a tartalom, ha telefonról nézzük. Előfordul azonban az, hogy a tartalom még olvasható is, kattintható 1-2 gomb, de mégsem áll az össze a mobilos dizájn.

Érdemes nagy figyelmet fordítani a mobilos dizájn elkészítésére/elkészíttetésére is, hiszen a felhasználók nagy része mobilról fogja megtekinteni az oldalunkat. Így hiába vannak extravagáns, ide-oda animáló elemek a laptop nézetben, ha mobilról egy fehér háttéren fekete szöveg látható csak. A weboldal stílusát próbáljuk meg a mobilos nézetben is ugyanolyanra hagyni, játsszunk a színekkel, hátterekkel, árnyékokkal, képekkel, hogy egységes dizájnt kapjunk az arculati elemeinkkel. 

4. Nem méred a látogatókat, kattintásokat, kulcsszavakat

A Google platformok, amit mindenképp érdemes használod, és nagy hiba, ha nem teszed: Analytics, Search Console. Ezek mind ingyenes felületek, csak egy kódot kell beillesztened a weboldaladba (kérj szakértői segítséget, ha nem tudod, hogy hogyan illessz be egy kódot!).

Az Analytics segítségével mérhetjük, hogy hány látogató járt a weboldalunkon, mely oldalakat hányszor tekintették meg, hány percet töltöttek az adott aloldalon. Demográfiai adatokat is megtudhatunk a látogatóinkról: nem, kor, földrajzi elhelyezkedés. Emellett azt is megtudhatjuk, hogy honnan érkeztek a látogatók: social felületek, Google Cégem, Google kereső, direkt URL cím beírása alapján stb.

A Console segítségével a Google keresőszavait vizsgálhatjuk. A felületen látható, hogy mely szavakra kerültünk be a Google találati listába, hány megjelenésből hány kattintás érkezett. Pl. ha „fodrászat budapest” kifejezésre 60x jelentünk meg, ebből 10 kattintás érkezett ránk.

Ezekből az adatokból sok infót kinyerhetünk, elgondolkodhatunk azon, hogy mit fejlesszünk a weboldalon, hogyan írjuk át a weboldal nevét, SEO címét, mely aloldalak tartalmán kell javítani stb. Ilyen weboldal hibákat nem érdemes elkövetni, hiszen sokat tanulhatunk belőlük!

5. Idegesítő, bezárhatatlan, minden aloldalon felugró ablak – egy alapvető, de gyakran elkövetett weboldal hiba

A felugró ablakokkal vigyázni kell, hiszen, ha nincs egyértelmű helyen a bezárás gomb, akkor az elriaszthatja a felhasználót. A mozgó felugró ablakok ideje is lejárt, a látogatók nem szeretik az erőltetett CTA-kat, sokkal inkább akkor tudsz cselekvést kiváltani belőlük, ha valamilyen számukra is kedvező ajánlatot, érdekes információt prezentálsz. Az sem előnyös, ha a felugró ablak minden egyes új aloldal megnyitásakor újra előbukkan. Ha valaki bezárta, az maradjon is bezárva, hiszen okkal tette azt! Ha szeretne feliratkozni hírleveledre, szeretné veled felvenni a kapcsolatot úgyis megtudja tenni azt. A láblécbe, vagy a kapcsolati oldalra elhelyezve is megfelelő lesz a form elhelyezkedése.

weboldal hibák

6. Túl összetett, „túl egyedi” weboldal

Mindenki szeretne egyedi, modern weboldalt, aminek a dizájnját megjegyzik a felhasználók. Nagyon fontos azonban arra figyelni, hogy ne kövessük el azt a webdizájn hibát, hogy átesünk a ló túloldalára, és túl sokat akarunk egyszerre megmutatni. A felhasználók nagy része megszokta, hogy hol van a menüsáv, hol van a kosár, hol van a feliratkozási lehetőség, hol van a bejelentkezés stb. Ezeken az alapfunkciókon nem érdemes változtatni, nem érdemes az oldal bal sarkába tenni a kosarat, mert mindenki megszokta, hogy a jobb felső sarokban keresse. Az elemeken, szövegeken, animációkon, slideren és minden egyéb felépítésben lehet extra dolgokat tervezni, de vannak olyan alapvető weboldalelemek, amikkel nem érdemes kísérletezni. A végeredmény mindenképp legyen átlátható, felhasználóbarát és egyértelmű. Ne veszítsünk azért látogatót, mert nem találja meg a kapcsolati form-ot, annyira túl dizájnoltuk az oldalt.

Alapvető hibákat pedig szintén lehetne sorolni: lassan betöltődő weboldal, olvashatatlan szöveg, 2000-es évekbeli dizájn, üres aloldalak tartalom nélkül stb. Ha ezek közül bármelyik illik a weboldalra, akkor sürgősen keress fel egy webdizájnert vagy weboldal készítőt, hogy felfrissítse a weboldalad és legalább az alap működés, alap dizájn hibák kijavításra kerüljenek.